Sukça Sorulan Sorular

Ortodonti Tedavisi Nedir?

Ortodonti diş ve çene yapısında meydana gelmiş olan anomalileri ortadan kaldırmaya yönelik çalışan uzmanlık dalıdır. Ortodonti tedavisi ile dişlerin düzeltilmesi, ısırma problemlerinin giderilmesi ya da dişler arasındaki ayrıklığın giderilmesi mümkün hale gelmektedir. Tedavi sayesinde ağız ve çene yapısı değil aynı zamanda yüz kemiklerinin yapısında da değişimler meydana gelmektedir. Son derece karmaşık bir süreç olan tedavi bu nedenle uzundur ve son derece detaylı bir şekilde planlanması gerekmektedir.

Ortodontist Kime Nedir?

5 yıllık diş hekimliği eğitimini tamamladıktan sonra yaklaşık 4 ile 6 yıl kadar süren uzmanlık eğitimini almış olan kişilere ortodontist adı verilmektedir. Ortodontistler uzmanlık eğitimlerini tamamladıkları için uzman doktor olarak anılmaktadır. Belirledikleri tedaviler ile hastaların ısırma deneyimini artırmayı, dişlerin doğru ve doğal pozisyonda olmasını sağlamayı bununla beraber konuşma ve ısırmada daha iyi bir deneyim elde etmeyi hedeflemektedirler.

Ortodontist ile Diş Hekimi Arasındaki Farklar Nelerdir?

Ortodontistler her ne kadar aslında diş hekimliği bölümünden mezun olmuş olsalar da belirli bir alanda uzmanlaşmaktadırlar. Bu da onları diş hekimlerinden ayırmaktadır. Diş hekimleri genel olarak diş, diş eti ve ağız sağlığı ile ilgilenmektedir. Ortodontistler ise dişlerin ve çenenin yapısı ile yakından ilgilenmektedir. Ortodonti tedavisi yüz bölgesinin iskelet sisteminde değişiklikler sağlamaktadır. Bu yönüyle diş hekimliğinden önemli ölçüde ayrılmaktadır.

Maloklüzyon Nedir?

Ortodontide sık karşılaşılan durumlardan bir tanesi de maloklüzyondur. Ancak bu durum temelinde bir hastalık değildir. Alt ve üst çenenin doğru bir şekilde kapanmamasıdır. Maloklüzyon kişilerin aynı zamanda yüz yapısını da etkilemektedir. Çene ve dişlerin doğru gelişmemesi ile ortaya çıkan bu durum ortodonti tedavisi ile ortadan kaldırılmaktadır. İleri seviyedeki durumlarda ise yeme ya da konuşma gibi fonksiyonlarda bozukluklar meydana gelebilmektedir.

Çocuklarda Ortodonti Neden Önemli?

Ortodonti tedavisi diş, çene ve yüz yapısında birçok değişikliğin meydana geldiği karmaşık bir biyolojik süreçtir. Bu nedenle ortodonti tedavileri genellikle uzun kabul edilmektedir. Ortodonti problemlerinin ilerlemeden teşhis edilmesi ve kısa sürede tedaviye başlanması son derece önemlidir. Özellikle henüz bebek dişleri dökülmeden yapılan tedaviler yüz ve çene kemiklerinin daha doğru bir şekilde büyümesine olanak sağlamaktadır. Bu nedenle çocukların en az bir kez ortodonti muayenesine götürülmesi tavsiye edilmektedir.

Yetişkinlerde Ortodonti Tedavisi Mümkün mü?

Ortodonti tedavileri her ne kadar çocuklarla özdeşleşmiş gibi görülse de günümüzde ortodonti tedavisi olan hastaların %25’i yetişkinlerdir. Yetişkinlerde gelişim tamamlandığı için diş ve kemik yapısı çocuklara göre çok daha yoğundur. Bu nedenle benzer tedaviler çocuklara göre daha uzun sürebilmektedir. Ancak erişkinlerde de çiğneme ya da konuşma deneyimi önemli ölçüde iyileşmektedir.

Telsiz Ortodonti Tedavisi Mümkün mü?

Günümüzde yaşanan teknolojik gelişmeler sayesinde bazı ortodonti tedavilerinde diş teli yerine Invisalign kullanılabilmektedir. Dışarıdan bakıldığında çok belli olmayan ağızlık benzeri bu araç dişin uygun pozisyona gelmesi için belirli bölgelerine baskı yapmaktadır. Her kişinin ağzına özel olarak yapılan bu ağızlığın günde 20 ile 22 saat boyunca takılması gerekmektedir. Invisalign’ın en büyük avantajlarının başında şeffaf yapısı nedeniyle dışarıdan bakıldığında fark edilmesi imkânsıza yakındır.

Metal Braketler Nedir?

Ortodontide dişlerin uygun pozisyona gelmesi, aralarındaki boşlukların giderilmesi ya da çene bozukluklarının tedavisi için en sık kullanılan araçlardan bir tanesi metal braketlerdir. Özellikle dişlerin düzleştirilmesi, hizalanması ve aralarındaki boşluğun giderilmesi durumlarında tercih edilmektedir. Ancak alt çenenin ya da üst çenenin daha önde olduğu durumlarda da bu durumun giderilmesi için metal braketler kullanılabilmektedir.

Metal Braketlerin Bakımı Nasıl Olmalıdır?

Ortodonti tedavisinde önemli noktalardan bir tanesi de kullanılan braketlerin bakımıdır. Her yemekten sonra detaylı bir şekilde fırçalanması gerekmektedir. Braketlere, tele ya da bantlara yapışan yemek artıkları zaman içerisinde dişlerde lekelenmelere neden olmaktadır. Bu nedenle düzenli bir şekilde fırçalandıktan sonra diş ipi ya da ağız temizleme sıvısı gibi diğer araçlarla da temizlenmesi gerekmektedir. Metal braketlerin kullanıldığı tedavi döneminde ısırması zor olan sert yiyecekler ya da karamel gibi şekerli ve yapışkan yiyeceklerden uzak durmak gerekmektedir.